Altyazı Sinema Dergisi Ocak-Şubat 2020

Altyazı Sinema Dergisi
Ocak-Şubat 2020 Sayısı
Çıktı

Altyazı Sinema Dergisi Ocak-Şubat 2020 sayısı çıktı
 
Kapak Konusu: Martin Scorsese
Altyazı Sinema Dergisi 2020’li yıllara başlarken, geçen senenin en çok ses getiren filmlerinden The Irishman’a imza atan. Martin Scorsese’ye dair geniş bir dosya sunuyor. Kutlukhan Kutlu, Ali Deniz Şensöz, Aslı Ildır ve Ali Ercivan imzalı inceleme yazıları. yönetmenin elli yılı aşan kariyeri boyunca ortaya koyduğu sayısız klasiğe. tekrar tekrar geri döndüğü şiddet, inanç, kefaret gibi temalara. hiç bitmeyen biçimsel arayışlarına odaklanarak bütünlüklü bir yönetmen portresi ortaya çıkarıyor.
 
Sefiller
Geçtiğimiz yıl Cannes Film Festivali’nde Jüri Özel Ödülü kazanan Ladj Ly imzalı Sefiller – Les Misérables, Paris’in banliyölerinde yaşayan. farklı etnik gruplar ile polis arasında yaşanan gerilime odaklanıyor. Filmle ilgili yazısında Aslı Ildır. genç yönetmenin kamerasını nasıl bir politik araca dönüştürdüğüne ve günümüz toplumsal hareketlerini nasıl ele aldığına yakından bakıyor.
 
Islıkçılar (La Gomera)
Romanya Yeni Dalgası’nın önde gelen yönetmenlerinden Corneliu Porumboiu’nun yüksek tempolu kara film denemesi Islıkçılar’ı Coşkun Liktor yorumluyor.
 
Tavşan Jojo (Jojo Rabbit)
Gözde Onaran, 1940’lar Berlin’inde küçük bir Nazi sempatizanıyla hayali arkadaşı Hitler arasındaki dostluğa odaklanan. Taika Waititi imzalı filmin politik bakışını tartışmaya açıyor.
 
Bedenimi Kaybettim
Paris’te bir laboratuvardan kaçan kesik bir elin yolculuğu ile genç bir göçmenin öyküsünü birbirine paralel olarak takip eden Bedenimi Kaybettim. (J’ai Perdu Mon Corps), yılın en dikkat çekici filmlerinden biri. Fatma Cihan Akkartal, elle çizim tekniğine başvuran Jérémy Clapin imzalı animasyonu fantastik ve dokunaklı bir büyüme hikâyesi olarak değerlendiriyor.
 
Burası Cennet Olmalı (It Must Be Heaven)
Filistinli yönetmen Elya Süleyman’ın kariyeri boyunca ele aldığı temalara geri döndüğü ve Cannes Film Festivali’nde. mansiyon ödülüne layık bulunan son filmini Eren Odabaşı değerlendiriyor.
 
Sinemada Hitler
Taika Waititi imzalı Tavşan Jojo (Jojo Rabbit) bir kez daha Adolf Hitler’in ve faşizmin beyazperdedeki temsil biçimlerini tartışmaya açarken. Alman sinema yazarı ve belgeselci Rüdiger Suchsland, Altyazı için kaleme aldığı yazıda. 1930’lardan günümüze sayısız filmde bir karakter olarak karşımıza çıkan Hitler’e sinemanın nasıl baktığını inceliyor. Yazının çevirisi Yeşim Tabak’a ait.
 
Söyleşi: Tomer Heymann
Günümüz İsrail sinemasının önde gelen yönetmenlerinden Tomer Heymann belgeselciliğe bakışını, filmlerinin yapım sürecini ve karakterleriyle kurduğu ilişkileri Engin Ertan’a anlatıyor.
 
Yuvarlak Masa Tartışması: 2019’da Sinema
Sinema yazarları geride bıraktığımız yılın en iyi filmlerini, en çok tartışma yaratan ödüllerini, gözden kaçan gizli hazinelerini, dijital platformların dikkat çeken başarısını mercek altına alıyor. Bir yuvarlak masa etrafında bir araya gelen Güvenç Atsüren, Ali ErcivanBerke Göl, Selin Gürel ve Aslı Ildır, 2019’un dünya ve Türkiye sineması açısından nasıl geçtiği hakkında sohbet ediyor.
 
Umut Tazeleyen Filmler
Antonia’nın Yazgısı (Antonia’s Line, 1995)
Farklı kuşaklardan kadın karakterlere odaklanan, yaşamı “durgun akan bir nehrin kıyısında oturur gibi” gösteren Marleen Gorris imzalı filmi Gülengül Altıntaş inceliyor.
 
Bir Sinema Psikopatının Listesi
Yönetmen Ömür Atay, ‘Çocuklarını Yiyen Satürn’ başlığı altında on filmlik bir listeyi Altyazı okurlarıyla paylaşıyor.
 
Altyazı’da ayrıca;
 
Rastgele Bir Film / Wu Du (Five Deadly Venoms)
Yeşim Tabak, Tarantino dâhil sayısız sinemacıya ilham veren Chang Cheh imzalı kült kung fu filmine yakından bakıyor.
 
Buluntu Görüntüler
Amsterdam Belgesel Film Festivali’ni (IDFA) takip eden Aslı Özgen Tuncer, buluntu görüntüler üzerine kurulu belgesellerin yaratıcı imkânlarını tartışıyor.
 
Hareketli Kavramlar / Dağ
Şilili belgeselci Patricio Guzmán’ın son filminden yola çıkan Fırat Yücel, okuyucuyu sinemada ‘dağ’ imgesinin aldığı farklı biçimlere dair çağrışımsal bir yolculuğa çıkarıyor.
 
The Irishman
Robert De Niro, Al Pacino ve Joe Pesci’yi bir araya getiren üç buçuk saatlik epik mafya anlatısının Martin Scorsese filmografisi içindeki yerini Berke Göl değerlendiriyor.
 
Elveda (The Farewell)
Lulu Wang’in ABD’de önemli bir başarı elde eden ve ödül sezonunda adından çok söz ettiren aile dramasını Selin Gürel değerlendiriyor.
 
Altyazı Fasikül: Özgür Sinema
 
Sinemada ifade özgürlüğü alanının genişlemesine katkı sağlamayı amaçlayan Altyazı Fasikül: Özgür Sinema’nın dördüncü sayısı, Altyazı Sinema Dergisi’nin Ocak-Şubat sayısı ile birlikte bayilerde.
 
Fasikül’ün bu sayısının kapağında, belgeselci ve video eylemcilerin, Türkiye’nin yakın tarihinin kaydını tutma yönündeki kararlılıklarını temsil eden bir imaj yer alıyor: Video kamera. 
 
Ses köşesinde, geçtiğimiz Aralık ayında Altyazı Sinema Derneği ile Hangi İnsan Hakları Film Festivali işbirliğiyle gerçekleştirilen, bağımsız gazeteci/video-aktivist Fatih Pınar’ın Video Atölyesi’nden derlenmiş bir özet yer alıyor. 
 
Seyir köşesinin konuğu ise, bir kampanya düzenleyerek üniversitelerindeki sinema bileti fiyatlarına yapılan zammı düşürmeyi başaran Boğaziçi Üniversitesi Sinema Kulübü [Bü(s)k]. 
 
Dünya köşesinde ‘film gösterme’ uğraşına dair bir söyleşi yer alıyor. Ağaçlardan Bahsetmek’in (Talking About Trees, 2019) yönetmeni Suhaib Gasmelbari, ülkelerinde sinemanın özgürleşmesi için yarım asırdır mücadele veren Sudan Film Grubu’nun hikâyesini anlatıyor. 
 
Serbest Kürsü köşesinde ise, Roza – İki Nehrin Ülkesi (2015) ve Yüzlerle Konuşmak (2018) belgesellerinin yönetmeni Kutbettin Cebe, hem yargılandığı davayı anlatıyor, hem de günümüz Türkiye’sinde belgesel yapma uğraşına dair fikirlerini paylaşıyor.
 
 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir